Тези МАН Звонікової Г.

25.12.2014 15:22

Київський обласний комунальний позашкільний навчальний заклад

«Мала академія наук учнівської молоді»

Київське обласне територіальне відділення МАН України

Відділення історії

Секція «Історія України»

«Аналіз висвітлення подій  війни СРСР проти нацистської Німеччини в радянських підручниках історії»

                     

 

                          Авторка:

                                                             Звонікова Ганна Валентинівна,

                                           учениця 11-А класу

                                        Фастівського НВК

 

   

                                             Науковий керівник:

                                                            Єфіменко Тетяна Михайлівна,

                                                               вчитель історії та правознавства                                                  

                                        Фастівського НВК

 

    Мета роботи:  проаналізувати трактування подій  війни  СРСР проти нацистської  Німеччини у радянських підручниках історії,  дослідити їх вплив на розуміння радянськими  людьми подій війни.

   Актуальність теми:  висвітлення  подій війни СРСР проти нацистської Німеччини  в сучасній Україні, в тому числі шкільних підручниках, має бути шанобливим та об’єктивним. Розуміння радянських поглядів дозволить  виконати таке завдання. Тема є актуальною як із суспільної, так із навчально-методичної точки зору.

   Новизна дослідження полягає в тому,  що аналізується подання подій  війни 1941-1945 рр. на прикладі підручників історії радянської епохи,  робота доводить зв'язок між певним хронологічним  періодом та особливостями трактування  історичного контексту воєнного періоду.

   Завдання науково-дослідницької роботи

  — проаналізувати підручники історії радянського періоду,  а саме теми, в яких розглядаються події війни СРСР проти нацистської Німеччини;

    — дослідити особливості нових тенденцій, що виникли у підручниках 1990-их рр., та їх відмінності у порівнянні з підручниками 1952 та 1975 рр.;

  — визначити трактування причин перемоги радянського народу у війні з фашизмом.

   Результатом дослідження є  висвітлення питання трактування війни  СРСР проти нацистської Німеччини  у радянський період, визначення факторів, що були переважаючими у боротьбі з фашизмом .

   У ході виконання роботи зроблено висновки:

 — автори  всіх досліджуваних підручників детально висвітлювали події війни 1941-1945 рр.,  формували образ багатонаціонального народу-переможця;

 — у підручнику 1952 р. видання переважало героїчно-пафосне викладання матеріалу про війну, зверталась увага на роль Комуністичної партії,  особистості  Й. Сталіна;

— підручник 1975 р. видання продовжував загальну концепцію радянських поглядів на війну СРСР проти Німеччини. При цьому учні мали можливість зрозуміти, якою дорогою ціною дісталася перемога,  викладання матеріалу було більш виваженим та критичним, підручник містив матеріал і про поразки, і про перемоги.  Перемога зазначалась як заслуга багатонаціонального радянського народу;

— підручник 1990 р. видання містив нові тенденції осмислення матеріалу про минуле, що були викликані перебудовою. Автори наполягали на відповідальності сталінського керівництва за поразки перших місяців війни, велику кількість втрат, важку долю військовополонених.  

   Практичне значення нашого дослідження полягає в тому, що воно може бути предметом для навчальних конференцій, є розміщеним на сайті Фастівського НВК,  може використовуватись  на уроках та спецкурсах з історії. 

 

 

 

 

 

Назад